Author: 李毅
Li, Yi
Title: 乡村旅游用地政策实施的影响因素及作用机制研究 —— 基于利益相关者理论
Other Title: Research on the influential factors and working mechanism of rural tourism land policy implementation - based on stakeholder theory
Degree: DHTM
Year: 2021
Subject: Rural tourism -- China -- Case studies
Land use -- Government policy
Hong Kong Polytechnic University -- Dissertations
Department: School of Hotel and Tourism Management
Pages: [14], 109 pages
Language: Chinese
Abstract: 近年来我国乡村旅游呈现出蓬勃发展的态势,但日益增长的用地需求跟相对紧缺的用地指标之间的矛盾、旅游规划与土地利用总体规划衔接不足、土地流转和抵押困难等难点和问题也日益影响着乡村旅游的健康发展。由此,各级政府出台了一系列法律法规来解决这些问题,这其中,以2015 年《关于支持旅游业发展用地政策的意见》(以下简称《意见》)最为典型。政策出台后,部分乡村旅游用地问题得到了解决,但很多问题仍然存在。产生这一结果的原因,除了与政策本身有关外,还与政策的实施、政策实施的保障等因素有关。此外,具体乡村旅游项目能否充分对接政策,能否切实推进政策的实施,是决定政策能否达到预期效果的重要因素,也决定了乡村旅游用地问题是否能够有效解决。因此探究乡村旅游用地政策的实施过程、探索影响政策实施的因素及作用机制,对于政策的制定与调整、乡村旅游土地利用与政策落实问题的解决具有十分重要的意义。本文基于利益相关者理论,采用案例研究法,以《关于支持旅游业发展用地政策的意见》中的三条乡村旅游用地政策为研究对象,用三亚中廖村作为案例,对乡村旅游用地方式和存在的问题进行归纳总结,深入分析乡村旅游用地政策的实施过程,探索影响政策实施效果的因素,构建乡村旅游用地政策实施作用机制框架,并在此基础上为政策的制定和完善提出建议,并给出乡村旅游用地实施中的策略建议。
研究主要结论如下:(1)乡村旅游用地政策实施过程中的影响因素有:政策属性、社会发展差异、村落资源差异、利益相关者需求差异、政策实施保障、旅游企业实践、政策实施效果、社会风险和社会反馈9大因素,这9大影响因素在影响阶段、影响方式和影响强度上均存在差异。(2)乡村旅游用地政策存在的问题:乡村旅游用地政策落地性与可操作性欠缺;乡村旅游用地政策的执行力度不足;与土地利用政策相配套的乡村土地价值评估机制不健全;乡村旅游政策与其他政策或制度的配合与协调不够;国家对政策实施效果与社会反馈关注度不够;相较于多样的土地类型,乡村旅游用地政策覆盖面较小。(3)乡村旅游用地政策有效实施的建议:健全乡村土地价值评估和土地增值收益分配机制;完善乡村旅游用地政策及其保障制度;完善土地利用规划,强化乡村旅游规划管理;明确农村集体和农民在乡村旅游用地政策实施中的主体地位。从乡村土地流转途径、美丽乡村与乡村旅游运营、正确引导村民参与三个方面,对实施乡村旅游用地政策实施给出了相关建议。
Rights: All rights reserved
Access: restricted access

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6069.pdfFor All Users (off-campus access for PolyU Staff & Students only)2.61 MBAdobe PDFView/Open


Copyright Undertaking

As a bona fide Library user, I declare that:

  1. I will abide by the rules and legal ordinances governing copyright regarding the use of the Database.
  2. I will use the Database for the purpose of my research or private study only and not for circulation or further reproduction or any other purpose.
  3. I agree to indemnify and hold the University harmless from and against any loss, damage, cost, liability or expenses arising from copyright infringement or unauthorized usage.

By downloading any item(s) listed above, you acknowledge that you have read and understood the copyright undertaking as stated above, and agree to be bound by all of its terms.

Show full item record

Please use this identifier to cite or link to this item: https://theses.lib.polyu.edu.hk/handle/200/11602