Author: 陈安萍
Chen, Anping
Title: 企业家社会资本、动态能力对中小旅行社创新绩效的影响
Other Title: Assessing entrepreneur social capital on innovation performance of SMEs travel agency : the mediating role of dynamic capabilities
Degree: DHTM
Year: 2023
Subject: Travel agents -- China -- Management
Small business -- Finance
Hospitality industry -- China
Hong Kong Polytechnic University -- Dissertations
Department: School of Hotel and Tourism Management
Pages: xvii, 197 pages : color illustrations
Language: Chinese
Abstract: 旅游业是中国经济发展的重要组成部分,旅游业在国民经济收入的比重不断提升。根据文化和旅游部发布的数据显示 2019 年旅游业对 GDP 的综合贡献为 10.94 亿元,占 GDP 总量的 11.05%。旅游直接就业 2,825 万人,旅游直接和间接就业 7,987 万人,占全国总就业人口的 10.31%。目前中国正处于经济转轨和升级的关键期,约占中国旅行社总量 90% 的中小旅行社在促进经济的发展和社会的进步,以及在调整国民经济结构、提高居民收入水平、推动经济体制深化改革、增加就业等方面发挥着不可替代的作用。
中小旅行社和大型旅行社相比,其在规模、网络、资金、技术、人才等方面不具有优势 (Samarathunga & Pathirana, 2016 ; 万剑敏, 2008)。面对在线旅行服务商挤占旅游市场、新技术替代原有的产品和服务,自然灾害、公共安全事件的爆发等不确定因素的冲击下,一些中小旅行社破产倒闭,一些中小旅行社寻求转型发展。基于上述分析,本文重点围绕“企业家社会资本、动态能力和中小旅行社创新绩效之间关系”这一核心命题展开,拟解决以下两个问题:
1.企业家社会资本如何对创新绩效产生影响,其影响的路径是什么?
2.中小旅行社动态能力构成维度如何确定?动态能力如何作用于企业创新绩效?
本文基于开放创新、社会资本、以及动态能力等相关理论,辨析企业家社会资本对动态能力的作用机制,动态能力演化行为对创效绩效的影响,按照 “获取资源—运用资源—取得绩效” 的逻辑,即资源是中小旅行社取得创新活动的重要渠道,首先通过企业家的社会资本获取所需创新资源,突破中小旅行社自身的资源限制,其次,在企业得到资源后,分析外部环境的变化,制定相应的战略发展计划,对资源进行感知与判断、学习与吸收、整合与重构,最终资源经过动态能力的优化后发挥最大机制、提升企业的创新绩效。根据上述分析,提出理论研究模型和相关假设,通过问卷调研的方式,以中国中小旅行社的企业家为样本对理论模型和假设进行检验。通过 312 份正式样本调研分析,实证结果表明,企业家社会资本对动态能力有显著正向影响;企业家社会资本对中小旅行社创新绩效具有显著正向影响;动态能力对中小旅行社创新绩效具有显著正向影响;动态能力在企业家社会资本与中小旅行社创新绩效关系中起到部分中介作用,环境不确定性在企业家社会资本与动态能力之间起到调节作用。
本文结合定性分析方法对实证结果进一步验证,发现利他资本是中小旅行社的一项资产,对于资源相对匮乏的中小旅行社而言,选择利他行为可以为企业构建更大的社会网络,带来更多的资源。
本文通过挖掘中小旅行社的动态能力,分析其构成内容,剖析企业家社会资本对中小旅行社创新绩效影响的中间机理,以帮助中小旅行社间互通有无,共享知识和资源,实现竞争与合作,是具有重要的现实意义的。
Rights: All rights reserved
Access: restricted access

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7246.pdfFor All Users (off-campus access for PolyU Staff & Students only)3.07 MBAdobe PDFView/Open


Copyright Undertaking

As a bona fide Library user, I declare that:

  1. I will abide by the rules and legal ordinances governing copyright regarding the use of the Database.
  2. I will use the Database for the purpose of my research or private study only and not for circulation or further reproduction or any other purpose.
  3. I agree to indemnify and hold the University harmless from and against any loss, damage, cost, liability or expenses arising from copyright infringement or unauthorized usage.

By downloading any item(s) listed above, you acknowledge that you have read and understood the copyright undertaking as stated above, and agree to be bound by all of its terms.

Show full item record

Please use this identifier to cite or link to this item: https://theses.lib.polyu.edu.hk/handle/200/12795