Author: 刘屹
Liu, Yi
Title: 中国信托公司市场化程度与经营效率研究
Other Title: The relationship between marketization degree and business efficiency of China trust industry
Advisors: 许心鹏 (AF)
Degree: D.Mgt.
Year: 2017
Subject: Hong Kong Polytechnic University -- Dissertations
Trust companies -- China
Marketing -- Management
Department: Faculty of Business
Pages: 5, 83 pages: illustrations
Language: Chinese
Abstract: 目前,信托、银行、证券和保险已经成为我国现代金融业不断发展的重要支柱。信托业更是开始发挥着越来越重要的服务功能,己经成为现代社会不可或缺的一部分。然而,信托这一特殊的财产管理制度一直处于金融体系相对落后位置。在中国经济渐进式转轨的过程,与产品市场改革比较起来,金融部门的改革和市场化进程相对滞后,信托机构的市场化进程相对滞后,信托机构的市场化也没有引起足够重视,相关理论探讨也相对缺乏。因此,研究影响信托行业经营效率对中国金融行业的可持续发展具有积极意义。本文是在研究和讨论信托公司经营效率的基础上再对信託公司经营绩效和市场化程度之间的关系进行研究。首先,本文结合信托业的行业特征,根据我国信托业发展现状,由理论模型建立入手,采用国内外成熟的经济学模型测量信托公司投入与产出指标,选取中国63家信托公司2008年-2014年年报数据,以数据包络法分析各公司的经营效率,深入了解信托行业近年来经营状况。其次,在分析中国信托行业经营效率的基础上,本文进一步探讨信托公司市场化程度与经营效率之间的内在关系,选取了五个能够衡量信托公司市场化程度的维度,并选择了相应指标作为解释变量,利用回归模型分析了信托公司市场化程度对经营效率的影响。以期能为信托公司经营提供决策参考,并提升信托公司经营效率。本文的主要研究内容与结论如下:第一章主要介绍了研究的内容和意义,从介紹研究背景入手,分析了信托行业的重要地位,指出目前信托公司市场化和其经营效率相关研究的缺乏,而信托行业经营效率的影响因素对中国金融行业的可持续发展具有积极意义。同时确立本文的研究范围与思路,对本文的研究内容和整体结构进行阐述。第二章是对信托行业经营效率及市场化影响研究的文献综述,按照信托行业发展、经营效率评价方法,金融机构经营效率研究 、市场化与经营效率相关研究成果汇总的逻辑和顺序,回顾了相关理论和实证研究,为本文分析奠定理论基础。第三章是从两步分析法的具体概念入手,分析了数据包络分析方法的观念、数学模式,回归分析法的基本概念和公式表达。并分析了主要投入产出指标和解释变量的定义,对经营效率作用机制、实际果及各因素之间相互关系。建立起对分析模型的直观理解。第四章是选取了 中国63家信托公司2008年-2014年的数据作为观测样本,对建立的模型进行二步法实证分析。第五章对全文的主要观点和结论进行了总結,在前面对信託公司经营效率和市场化因素影响结论的基础上提出了金融行业过程中重视市場化质量,提高经营效率的政策建议,最后提出了本文研究不足及以进一步内容和方向。
Rights: All rights reserved
Access: restricted access

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
991022020030403411.pdfFor All Users (off-campus access for PolyU Staff & Students only)1.37 MBAdobe PDFView/Open


Copyright Undertaking

As a bona fide Library user, I declare that:

  1. I will abide by the rules and legal ordinances governing copyright regarding the use of the Database.
  2. I will use the Database for the purpose of my research or private study only and not for circulation or further reproduction or any other purpose.
  3. I agree to indemnify and hold the University harmless from and against any loss, damage, cost, liability or expenses arising from copyright infringement or unauthorized usage.

By downloading any item(s) listed above, you acknowledge that you have read and understood the copyright undertaking as stated above, and agree to be bound by all of its terms.

Show full item record

Please use this identifier to cite or link to this item: https://theses.lib.polyu.edu.hk/handle/200/9227