Author: 李林
Li, Lin
Title: 社交网络情境下中国人旅游意愿研究
Other Title: Research on the Chinese intentions to travel in the context of social networks
Advisors: 肖洪根 (SHTM)
Degree: DHTM
Year: 2019
Subject: Chinese -- Travel
Consumer behavior -- China
Social media
Hong Kong Polytechnic University -- Dissertations
Department: School of Hotel and Tourism Management
Pages: xiv, 213 pages : color illustrations
Language: Chinese
Abstract: 近年来,社交网络在中国迅速发展,平台功能更加完善,用户粘性不断加强,从即时沟通到信息分享,社交网络的信息影响力显著提升。与此同时,旅游已经成为中国国民休闲的主要方式和拉动经济的主要增长点。2017 年通过网络预订火车票、机票、酒店或旅游度假产品的用户规模达 3.76 亿,2018 年在线旅行预订用户规模达 4.1 亿,互联网正在深刻改变中国旅游者的消费行为。社交网络以用户关系为基础、允许用户自主生产和传播信息内容,允许用户充分交流与互动,研究社交网络情境下中国人的旅游意愿能够了解影响旅游者决策的相关因素和机制,帮助旅游企业精准营销。在影响中国人出游意愿和行为的探寻上,价值观是一个深层次的要素,而中国传统的价值文化中,面子文化是举足轻重的。本研究基于计划行为理论、社会影响理论和 SOR 理论,将信息技术因素和面子文化因素融入旅游意愿的研究,构建了社交网络情境下中国人的旅游意愿研究模型,并以 696 份有效样本数据进行了实证分析。主要解决社交网络特征对中国人的旅游意愿是否产生影响?影响路径和机制是什么?社交网络上有没有面子问题?社交网络环境中的面子对中国人出游行为起到什么样的作用等问题。研究发现(1)社交网络中影响个体旅游决策的信息内容质量维度主要包括内容增值、相关性、及时性、趣味性和信息丰富度因素。理论模型和数据较好契合,对中国人的旅游意愿具有一定的解释力。(2)社交网络内容质量、关系强度和网络互动等特征对中国人的旅游意愿均有正向影响。态度和信任是重要的中介变量,其中态度在内容质量、网络互动对旅游意愿的影响中有显著的中介作用,信任在关系强度、旅游者的专业性对态度的影响中有显著的中介作用。(3)旅游者具有网络面子意识,网络面子意识能够显著的正向调节主观规范对旅游意愿的影响。(4)研究启示方面,旅游企业可以建立相应的激励机制来刺激旅游者分享经历和体验,并在激励机制中考虑内容质量的要素。根据中国人的面子文化特征和需求程度,定制不同的旅游产品会是一种不错的产品策略,而这种策略在中国市场或许会给旅游企业提供稳定客源和收益。
Rights: All rights reserved
Access: restricted access

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5421.pdfFor All Users (off-campus access for PolyU Staff & Students only)5.32 MBAdobe PDFView/Open


Copyright Undertaking

As a bona fide Library user, I declare that:

  1. I will abide by the rules and legal ordinances governing copyright regarding the use of the Database.
  2. I will use the Database for the purpose of my research or private study only and not for circulation or further reproduction or any other purpose.
  3. I agree to indemnify and hold the University harmless from and against any loss, damage, cost, liability or expenses arising from copyright infringement or unauthorized usage.

By downloading any item(s) listed above, you acknowledge that you have read and understood the copyright undertaking as stated above, and agree to be bound by all of its terms.

Show full item record

Please use this identifier to cite or link to this item: https://theses.lib.polyu.edu.hk/handle/200/10956