Author: 薛光春
Sit, Kwong Chun Tony
Title: IT 使能中介能力对电子中间商绩效影响研究
IT shi neng zhong jie neng li dui dian zi zhong jian shang ji xiao ying xiang yan jiu
Other Title: The Role of IT enabled mediation ability for electronic intermediary performance
Degree: D.Mgt.
Year: 2014
Subject: Hong Kong Polytechnic University -- Dissertations
Electronic commerce
Department: Faculty of Business
Pages: 79 leaves ; 30 cm
Language: Chinese
Abstract: 信息科技及互联网的快速发展促进了电子市场的横空出世,也为电子商务的兴起和跨越式发展铺平了道路。在这个大趋势中,电子中间商的出现为全球的供应链管理带来的新的机会与挑战。电子中间商注重于为供应商与客提供货物和配套服务的中介服务。然而,虽然投入了大量的人力与资金,大部分的电子中间商面对诸多困难,很多面临或难逃失败命运。因此,在这个全新的电子市场模式中,有许多需要探讨的问题,例如:这种新型价值链关系中的利润、风险及相关影响因素的动态关系如何?要如何整合利于供应商及信息技术来产生价值?对这些问题的思考和解决,正日益成为决定电子中间商在现在和未来竞争格局中成败的关键。近年来,虽然电子市场的研究经历了由"市场化倾向(Move to the market)"到"聚中化倾向(Move to the middle)",再到"一体化倾向(All in One)"的演变历程,学术界似乎普遍忽视了在一体化电子市场中供需客的数量等市场要素以及技术发展等环境因素对电子中间商运营绩效的影响。另外,文献中的多数研究将信息技术视为静态而没有捕捉到信息技术的变动。因此,我们在理论上对于电子中间商的有限知识使我们无法有效地解决实践上的诸多困难。
基于以上实践中的挑战与理论上的知识缺口,本文回顾了文献中对电子中间商的研究,并提出了一个基于交易成本理论的研究模型及四个可以实证检验的假设。本文以电子市场作为研究背景,以上海春宇集团为具体的研究对象,探讨和分析电子中间商的技术变革是否以及如何影响电子市场中供应商数量与交易绩效(包括利润和风险)之间的关系。结果显示:(1)单纯的供应商数量增加没有直接增加一体化电子中间商的利润率或减低其面对的交易风险;(2)IT使能中介能力成熟度能正向的调节了产品供应商数量与利润率的关系;(3)IT使能中介能力成熟度能负向的调节了产品供应商数量与风险的关系、以及检测服务供应商数量与风险的关系。我们还发现,IT使能中介能力成熟度能够对直接提高利润率并降低风险。本研究是少数针对一体化电子中间商绩效与其供应商之间关系的研究。这也是第一个将信息技术视为一个动态演进过程(而非一个静态不变的对象)的电子中间商研究。对于如何概念化以及测量"IT使能中介能力成熟度"是本研究对信息系统及电子中间商研究的重要贡献,也为未来这方面的研究提供重要启示。最后,对于实践,本文的发现为论证一体化电子中间商是一个可行的商业模式提供论据,更明确揭示出电子中间商 如何通过有效利用技术变革提高利润并降低风险。
Rights: All rights reserved
Access: restricted access

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
b27780247.pdfFor All Users (off-campus access for PolyU Staff & Students only)1.37 MBAdobe PDFView/Open


Copyright Undertaking

As a bona fide Library user, I declare that:

  1. I will abide by the rules and legal ordinances governing copyright regarding the use of the Database.
  2. I will use the Database for the purpose of my research or private study only and not for circulation or further reproduction or any other purpose.
  3. I agree to indemnify and hold the University harmless from and against any loss, damage, cost, liability or expenses arising from copyright infringement or unauthorized usage.

By downloading any item(s) listed above, you acknowledge that you have read and understood the copyright undertaking as stated above, and agree to be bound by all of its terms.

Show full item record

Please use this identifier to cite or link to this item: https://theses.lib.polyu.edu.hk/handle/200/7821