Author: 金迪
Jin, Di
Title: 协同定制在中国家具行业运用的实证研究
Xie tong ding zhi zai Zhongguo jia ju hang ye yun yong de shi zheng yan jiu
Other Title: The empirical study of collaborative customization in the furniture industry in China
Advisors: Sherriff, Luk (MM)
Degree: D.Mgt.
Year: 2017
Subject: Hong Kong Polytechnic University -- Dissertations
Furniture industry and trade -- China
Product design -- Cost effectiveness
Department: Faculty of Business
Pages: 89 pages: illustrations
Language: Chinese
Abstract: 来自于市场异质的需求和市场动态的变化让顾客定制策略成为当今的产品策略重大趋势及重要的竞争手段。网络沟通、信息技术,和较灵活的工作流,使企业能用相对较低的生产成本,给消费者提供大规模定制的产品。然而,什么样的定制策略,才能平衡大规模生产的成本考量,和消费者个性化的要求,并真正让消费者满意呢?根据最新的市场观点,通过协同定制(Collaborative Customization)让消费者参与产品的设计,与商家共同完成的定制是最广泛使用的方案。现有的理论研究主要从生产管理的角度研究大规模定制的过程和行为,缺乏定制产品的因素、企业流程的因素及消费者参与的因素结合一起分析和实证检验它们对协同定制及共创更具价值的家具的行为的影响的研究。本实证研究分析在中国家具行业中,家具生产商展示的定制产品的因素和企业的定制流程对消费者协同定制行为的影响。针对实践的需要和相关理论的空白,本文的实证研究得出一些重要结论:展示给顾客以说服他们利用定制方法生产的定制产品的审美价值越高,且越能满足模块化的原则,及相关的定制流程越可靠,则消费者将越积极参与协同定制生产;反之,则消费者参与到协同定制的行为积极性将明显降低。协同定制的产成品越能符合消费者的个性化需求,则产品及定制服务的感知价值上升,及对顾客满意度有正面的影响。本研究发现,激励政策会对定制行为产生明显影响:受激励政策影响小的消费者,对展示的定制产品关注较少,却更重视定制流程的设计,希望从流程中感受到可靠和乐趣,才可能让他们积极参与到协同定制中。受激励政策影响大的消费者的定制行为受展示的定制产品因素的影响较大,受展示的定制流程影响明显下降。消费者在激励政策的刺激下,积极参与协同定制,并获取更高的感知价值和满意度。这提示商家应做好会员偏好和消费记录,针对不同的客户群,运用更有效的激励政策,更必须针对不同的消费人群使用不同的定制生产策略,从而取得更大的效益。本研究的另一突出贡献就是丰富协同定制的理论和此理论与共同创造价值的关系。研究结果显示协同定制行为主要包括两大层面:定制产品信息的收集,及合作设计。即协同定制是需要消费者的积极参与(Customer Engagement),从消费者对定制产品信息的收集开始,并在合作设计的过程中提供给商家其对定制产品的具体需求,是消费者与商家一起互动才能完成的定制方式。这种协同定制方式能提高生产的定制产品的感知价值和消费者的满意度。因此,协同定制是两个经济体创造了一个单独所不能创造的价值,它正是价值共创(Value Co-creation)的一种表现形式。
Rights: All rights reserved
Access: restricted access

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
991022020030603411.pdfFor All Users (off-campus access for PolyU Staff & Students only)1.12 MBAdobe PDFView/Open


Copyright Undertaking

As a bona fide Library user, I declare that:

  1. I will abide by the rules and legal ordinances governing copyright regarding the use of the Database.
  2. I will use the Database for the purpose of my research or private study only and not for circulation or further reproduction or any other purpose.
  3. I agree to indemnify and hold the University harmless from and against any loss, damage, cost, liability or expenses arising from copyright infringement or unauthorized usage.

By downloading any item(s) listed above, you acknowledge that you have read and understood the copyright undertaking as stated above, and agree to be bound by all of its terms.

Show full item record

Please use this identifier to cite or link to this item: https://theses.lib.polyu.edu.hk/handle/200/9226