Author: 印少荣
Yin, Shaorong
Title: 采购团队在促进供应商参与新产品开发中的作用研究 : 跨边界行为与心理契约理论视角
Other Title: A study on the role of purchasing teams in promoting vendors' involvement in new product development: from boundary : spanning and psychological contract perspectives
Advisors: 谢博安(FB)
刘军 (FB)
阎洪(FB)
Degree: D.Mgt.
Year: 2016
Subject: Hong Kong Polytechnic University -- Dissertations
New products -- Management
Psychology, Industrial
Department: Faculty of Business
Pages: iv, 114 pages : illustrations
Language: Chinese
Abstract: 越来越多的企业强调整合供应链合作伙伴上游供应商的技术和能力,实现协同新产品开发。供应商的有效参与有助于促进新开发产品的绩效,而采购团队参与新产品开发是促进供应商有效参与,进而促进项目成功的重要途径。本研究聚焦于供应商心理契约在促进其项目投入中的作用,以及作为客户方组织代理人的采购团队如何通过跨边界行为影响供应商心理契约的形成。通过279 对项目层面的配对样本,本研究揭示,关系型心理契约对促进供应商投入有重要意义,它不仅对供应商的团队工作投入,对供应商的专有资产投资也有显著正向影响,而交易型心理契约虽然对供应商的专有资产投资有显著正向影响,但对供应商的团队工作投入影响不显著。另外,关系型与交易型这两种心理契约存在互为负向的显著影响,两种心理契约存在此消彼长的关系。研究还发现客户方采购团队的供应商开发这种跨边界的代表行为,以及促进共识这种任务协调行为,在促进供应商的关系型心理契约的形成中发挥着重要作用。同样的,促成共识也有助于抑制供应商的交易型心理契约的形成。关系型心理契约在供应商开发与团队工作投入之间充当了部分中介变量,同时,关系型心理契约在供应商开发与专有资产投资之间也充当了部分中介变量。最后,调节效应的实证研究发现,当供应商对客户方有更多依赖时,在高风险项目中,关系型心理契约对于供应商专有资产投资有更强的促进作用,同时当供应商对客户方有更多依赖时,关系型心理契约对于促进团队工作投入也有更强的促进作用。这些结论说明当供应商对客户方有更多依赖时,在高风险项目中更应强调通过跨边界行为促进供应商的关系型心理契约形成,进而提高其投入意愿。本研究通过揭示供应商参与新产品开发中组织代理人的跨边界行为对合作伙伴投入的影响、展示了心理契约在其中的中介作用,拓展了关键成功要素的研究。同时,通过探讨跨组织合作中组织代理人的跨边界行为对合作方的心理契约影响,对于跨边界理论和心理契约理论具有积极的理论拓展意义。并且,研究也揭示了采购团队在协同创新中的作用,拓展了采购部门的角色理论。本研究的启示在于,采购团队的角色除了传统的供应管理外,也要注意自身跨边界者的角色,越来越多地关注如何通过外向的跨边界行为在促进供应商分享创新能力和资源发挥方面更多作用。具体可以通过关注供应商的心理契约,尤其是关系型心理契约,促进其"真情实意"的有效参与和投入。
Rights: All rights reserved
Access: restricted access

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
991013563139703411.pdfFor All Users (off-campus access for PolyU Staff & Students only)1.2 MBAdobe PDFView/Open


Copyright Undertaking

As a bona fide Library user, I declare that:

  1. I will abide by the rules and legal ordinances governing copyright regarding the use of the Database.
  2. I will use the Database for the purpose of my research or private study only and not for circulation or further reproduction or any other purpose.
  3. I agree to indemnify and hold the University harmless from and against any loss, damage, cost, liability or expenses arising from copyright infringement or unauthorized usage.

By downloading any item(s) listed above, you acknowledge that you have read and understood the copyright undertaking as stated above, and agree to be bound by all of its terms.

Show full item record

Please use this identifier to cite or link to this item: https://theses.lib.polyu.edu.hk/handle/200/9439